Loading...

Şahin Kaygun Fotoğraf Sergisi

Sanat dünyamızın, en verimli çağında yitirdiği, fotoğraf, grafik, resim, reklam, sinema gibi değişik dallardaki çalışmalarıyla kendine özgü bir ekol yaratmış olan Şahin Kaygun’un yapıtları Bodrum’da sanatseverle buluşuyor. Bu sergi, 1992’de aramızdan ayrıldığından bu yana, Kaygun’un en kapsamlı kişisel sergisi özelliğini taşıyor. Bir başka özelliği de bu önemli serginin sanatçının doğum günü olan 28 Mart’ta açılması.

Kaygun 1969 yılında başladığı fotoğrafçılığı ülkemizde kendinden önce pek az kişinin hedeflediği noktalara ulaştırmıştı. İlk çalışmaları olan ve çoğunlukla kent yaşamına ve insanlarına odaklanan siyah-beyaz fotoğrafların istifleri, grafik anlatımları, temaları, kompozisyonları kısa süre içinde, önce fotoğraf, sonra tüm sanat dünyasında tanınmasına yol açtı. Ülkemiz fotoğraf sanatında benzersiz bir konuma sahip olan Kaygun’un fotoğrafları yaşadığı dönemde büyük ilgi görerek kişiler ve kurumlar tarafından satın alındı. Açtığı sergilerin bir çoğu resim galerileri tarafından kabul gördü ve bu galeriler fotoğraf sanatçısı olarak yalnızca Şahin Kaygun’un çalışmalarına yer verdiler.

no images were found

İstanbul’daki Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulundan fotoğraf ağırlıklı grafik eğitimi görerek mezun olan Kaygun 1970’li yıllarda fotoğrafla birlikte grafik çalışmalarını da sürdürdü. Bir yandan da yağlıboya resim çalışmalarına başlamıştı. Bu yıllarda hem “Asker Fotoğrafları” çekti, hem de asker olarak gittiği çevrenin, İskenderun’un doğasını, denizini tuvallere yansıttı. 1977 yılında Antalya Uluslararası Sanat Şenliğinde grafik dalında ödül aldı. Yine 70’li yıllarda çekmeye başladığı “Sanat İnsanları” fotoğrafları ile 20. yüzyılda yaşamış sanatçılarımızı ölümsüzleştirdi.

1980 yılında katıldığı Salzburg Uluslararası Yaz Akademisi ertesinde Şahin Kaygun’nun fotoğrafta kullandığı teknikler, anlatım biçimleri ve yöntemleri yeni bir tarz daha kazandı. Polaroid malzemeyle çalışmaya başlamıştı. Bu küçük formattaki fotoğraflara kimyasal oluşumları tamamlanmadan “müdahale” ediyor, birkaçını bir arada kullanıyor, onlarla grafik, renk ve kompozisyon denemeleri yapıyordu. Bu küçücük karelerin büyük etki yaratan, çoğunlukla şaşırtıcı örnekleri Türkiye dışında, Avusturya, Batı Almanya, İsviçre, İngiltere, A.B.D. ve Japonya gibi ülkelerde sergilendi, yayımlandı. Türkiye’de ilk kez bir polaroid fotoğraf sergisi açmasının ardından yapıtlarından bazıları Uluslararası Polaroid Koleksiyonuna alındı. Kaygun sanatçının teknolojiye değil, teknolojinin sanatçıya hizmet ettiğini kanıtlamıştı.

1980’li yıllar ilerlerken Kaygun’un fotoğrafa müdahale çalışmaları yeni çehreler kazandı. Değişik tekniklerle siyah-beyaz fotoğraflara renk vermeye girişti, çektiği karelerden istemediği ayrıntıları ortadan kaldırarak yeni kompozisyonlar oluşturdu, derken fotoğrafların üstüne resim yapmaya başladı. Bu dönemde Şahin Kaygun, kendisiyle yapılan bir görüşmede, amacının “fotoğraf çekmek” değil, “fotoğraf yapmak” olduğunu söylüyordu. 1984 yılında Ankara Sanat Kurumunun Plastik Sanatlar dallarında ilk kez verdiği ödüllerden fotoğraf ödülünü aldı. O yıllarda fantastik görüntülerle dolu “foto-pentür” çalışmalarından bazıları “Boyamalar”, kimileri de 90’lı yılların başındaki “Eski Zaman Denizlerinde” dizilerini ortaya çıkardı. “Eski Zaman Denizlerinde” dizisinin çarpıcı foto-tablolarında British Museum’da çektiği fotoğraflar temel alınmıştı.

Şahin Kaygun 80’li yıllarda fotoğraf ve resimle birlikte yeni iki alana, sinemaya ve reklamcılığa da atılacaktı. Bir yandan reklam filmleri çekerken, öte yandan 1985’de “Dul bir kadın” filminde sanat yönetmenliği yaparak sinema dünyasına girdi. Sanat yönetmenliğini birkaç filmde daha sürdürdü, sonra yönetmen koltuğuna oturarak 1987’de ilk filmi “Afife Jale”yi, 1988’de ise “Dolunay”ı çekti. “Dolunay” başta Cannes olmak üzere, birçok uluslararası film festivalinde gösterildi.

41 yıllı yaşamına sayısız yapıtıyla birlikte birçok etkinlik sığdırmıştı. Şimdiki Mimar Sinan Üniversitesi, eski Güzel Sanatlar Akademisi çatısı altında bir Fotoğraf Enstitüsünün kuruluşunda bulundu, profesyonel fotoğrafçıları bir araya getiren Fotos derneğinin kuruculuğunu, bir süre de yöneticiliğini yaptı. Başta Gösteri dergisi olmak üzere birçok süreli yayında fotoğraf ve sanat ile ilgili yazıları çıktı. Yurt içinde ve dışında 20’den fazla sergi açtı, müziğe ilgisi artarak sürdü, tango dersleri aldı, evinde tango geceleri düzenledi, çiçek yetiştirdi, geç de olsa otomobil kullanmayı öğrendi, gezilere çıktı.

Kızı Burçak Kaygun başta olmak üzere, özel koleksiyonlarda yer alan yapıtlarının oluşturduğu sergi Şahin Kaygun’un kızkardeşlerinden biri olan, fotoğrafçı Ayşegül Kaygun tarafından derlendi. Sergi 28 Mart-17 Nisan tarihleri arasında, Bodrum İdArt Sanat Galerisi’nde sanat severler ile buluşacak.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

twenty + 19 =

%d blogcu bunu beğendi: